Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Pieni ja hento ote

Tiistai 15.11.2016 klo 12:25 - Pete

Aika paljon on ollut viime aikoina esillä kampanjoita, joiden tarkoituksena on kannustaa ihmisiä käyttämään pienten liikkeiden ja yksinyrittäjien palveluita. On ollut esimerkiksi sellaista tunteisiin vetoavaa sometusta, että älä osta monikansallisesta suuryrityksestä koska sen toimitusjohtaja ei tarvitse kolmatta loma-asuntoa, mutta pienen liikkeen omistaja tarvitsee rahaa ravintoon ja lapsensa harrastuksen rahoittamiseen. Ei. Ei se niin mene.


Ei nimittäin tarvitse tukea pienyrittäjää säälistä. Omien asiakaskokemuksieni perusteella väitän, että pienet liikkeet yleensä palvelevat joustavammin ja asiantuntevammin. Niiden valikoimat eivät aina ole isojen liikkeiden tasoisia määrältään mutta usein laadultaan. Ja ehkä saatetaan ajatella, että koska pienet liikkeet myyvät vähemmän niin niiden tuotteiden hinnat ovat kalliimmat. Mutta entä jos sen kääntäisikin niin, että pienillä liikkeillä kulut ovat pienemmät, joten ne hinnat eivät välttämättä ole kovemmat. Ja kaikkihan on suhteessa siihen laatuun, joka isoilla valitettavasti tuppaa olemaan toisarvoinen seikka, koska niiden suosima bulkki myy ja siinä on parempi kate.


Metsästin taannoin useammasta isosta rautakauppaketjusta naulapyssyyni suutareiden suosimia 15 mm nauloja, joita en enää saanut vakiotoimittajaltani valmistuksen loppumisen vuoksi. Kaikilta löytyi kyllä pyssyjä, joihin 15 mm naulat sopivat, mutta itse nauloja ei niillä ollut koska "niin lyhyitä ei kukaan osta". No paikallisesta pienestä erikoisliikkeestä löysin etsimäni, koska se liike ei pelkästään myynyt vaan halusi myös palvella - kunnolla. Ostin 20 000 naulan lisäksi tästä hyvästä sieltä myös uuden naulapyssyn, jonka jossain vaiheessa olisin kuitenkin joutunut uusimaan. Epäilen myös että muutkin lähitienoon suutarit tulevat vielä löytämään kyseisen liikkeen...


Nyt on startannut jälleen kampanja, jossa halutaan ostaa joululahjat pienistä liikkeistä, jotta kaikille tulisi parempi joulu. Se on ihan ok, jos ne lahjat ovat oikeasti parempia, uniikimpia, edullisempia ja/tai myydään paremmin palveltuna. Sääliä ei ainakaan tämä pienyrittäjä edelleenkään halua, yritystoiminnanhan pitäisi perustua rehtiin kilpailuun ja asiakas on kuningas, jonka pitää saada rahalleen vastinetta. Mutta toki olen myös sitä mieltä, että sen monikansallisen ison yrityksen toimitusjohtajalle ne kaksi loma-asuntoa riittää.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: suuryritys, pienyritys, kivijalkaliike, kilpailu

Koska sydän sanoi niin

Lauantai 13.2.2016 klo 8:03 - Pete

Kenkäkingi täyttää vuoden, aika on mennyt ihan älyttömän nopeasti. Oli kieltämättä aika kovaa uhkapeliä jättää turvallinen palkkatyö ja avata ihan uusi liike Keravalle, radan muka väärälle puolelle ja tilaan jossa ei ollut ennen mitään liikettä, edes minkään alan. Mainosbudjetinkin oltua ihan olematon, puskaradio sekä some ovat olleet ihan oleelliset siihen että kuitenkin on näkynyt pientä toivoa tässä yrityksen alkutaipaleella, jota leikkisästi kuolemanlaaksoksikin kutsuvat. Facebookissa meni juuri rikki 800 tykkääjää, erityisen ylpeä olen siitä että kaikki ovat tulleet niin sanotusti luontaisesti ilman maksettua sponsorointia tai näitä aika yleisiä ”tykkää ja jaa” -kampanjoita palkintoineen. Kuten myynnissä olevan kaman, olen tahtonut Kenkäkingin viestinnänkin olevan aitoa.

Olen saanut hämmentävän paljon positiivista palautetta. Erityisen lämmittävää on ollut muutaman ulkomailta (ainakin Ranskasta, Saksasta ja Ruotsista) jostain syystä Keravalla pyörähtäneen asiakkaan aidon oloinen ihastus pieneen putiikkiin. Luulisi, että isossa maailmassa olisi nähty vaikka mitä. Olen saanut myös paljon anteeksi. Palvelun ja ennen kaikkea sen nopeuden pitää parantua, töitä on koko ajan ollut paljon yhden käsiparin pyöritettäväksi. Jos haluaa konkreettisesti kokea, mitä tarkoittaa sanonta ”aika on rahaa”, suosittelen lämpimästi ryhtymistä käsityöläispalveluyrittäjäksi. Myymäläpuolen ansiosta liike selvästikin työllistäisi 2, mutta tällä hetkellä elättää sellaiset 0,7 henkilöä. Yritän saada näitä lukuja lähemmäksi toisiaan ja ainakin haaveilen niiden molempien kasvattamisesta. Toisaalta haluan liikkeen pysyvän sellasena kuin se on: ihan pienenä saarena hypermarkettien meressä, turvapaikkana oravanpyörästä. Silti joitain säätöjä on varmastikin luvassa toisen vuoden aikana, nälkä tuppaa kasvamaan syödessä.

Kokemuksena tämä on ollut ihan mieletön. Ensimmäisen oman firman ansiosta olen tutustunut moniin uusiin mielenkiintoisiin ihmisiin. On ollut hienoa olla mukana Sampola TAKOO!:n perustamisessa. Jos et tiedä vielä mikä se on, katso http://tinyurl.com/zjggwzu. Lisäksi olen käynyt puhumassa nuorisolle yrittäjyydestä tällä huikealla kokemuksellani ja eläkeläisille esittelemässä tuotteita. Vaikka liike sijaitseekin katutason alapuolella, se on mahtava näköalapaikka tähän kaupunkiin, sen asukkaisiin ja tarinoihin.

Liike on kuitenkin vuoden aikana kehittynyt ja oppinut jo konttaamaan. Ehkä kahden vuoden iässä jo kävellään... Ainakin olen saanut voideltua edes muutamalla europisaralla Suomen talouden ruostuneita rattaita, pieneltä osalta jaettua sitä työtä eteenpäin. En pysty nyt kaiken kasautuneen hässäkän ohessa juhlistamaan tätä postausta kummemmin syntymäpäivää, mutta sovitaanko että tulevassa Crazy Day -tapahtumassa 5.3. itse messuilla että iltapippaloissa Panama Jackissa Kenkäkingi tulee olemaan esillä. Lämmin kiitos kaikille asiakkaille kuluneesta ensimmäisestä vuodesta!

2 kommenttia . Avainsanat: Kenkäkingi, yritys, Facebook, Sampola TAKOO!