Pieni ja hento ote

Tiistai 15.11.2016 klo 12:25 - Pete

Aika paljon on ollut viime aikoina esillä kampanjoita, joiden tarkoituksena on kannustaa ihmisiä käyttämään pienten liikkeiden ja yksinyrittäjien palveluita. On ollut esimerkiksi sellaista tunteisiin vetoavaa sometusta, että älä osta monikansallisesta suuryrityksestä koska sen toimitusjohtaja ei tarvitse kolmatta loma-asuntoa, mutta pienen liikkeen omistaja tarvitsee rahaa ravintoon ja lapsensa harrastuksen rahoittamiseen. Ei. Ei se niin mene.


Ei nimittäin tarvitse tukea pienyrittäjää säälistä. Omien asiakaskokemuksieni perusteella väitän, että pienet liikkeet yleensä palvelevat joustavammin ja asiantuntevammin. Niiden valikoimat eivät aina ole isojen liikkeiden tasoisia määrältään mutta usein laadultaan. Ja ehkä saatetaan ajatella, että koska pienet liikkeet myyvät vähemmän niin niiden tuotteiden hinnat ovat kalliimmat. Mutta entä jos sen kääntäisikin niin, että pienillä liikkeillä kulut ovat pienemmät, joten ne hinnat eivät välttämättä ole kovemmat. Ja kaikkihan on suhteessa siihen laatuun, joka isoilla valitettavasti tuppaa olemaan toisarvoinen seikka, koska niiden suosima bulkki myy ja siinä on parempi kate.


Metsästin taannoin useammasta isosta rautakauppaketjusta naulapyssyyni suutareiden suosimia 15 mm nauloja, joita en enää saanut vakiotoimittajaltani valmistuksen loppumisen vuoksi. Kaikilta löytyi kyllä pyssyjä, joihin 15 mm naulat sopivat, mutta itse nauloja ei niillä ollut koska "niin lyhyitä ei kukaan osta". No paikallisesta pienestä erikoisliikkeestä löysin etsimäni, koska se liike ei pelkästään myynyt vaan halusi myös palvella - kunnolla. Ostin 20 000 naulan lisäksi tästä hyvästä sieltä myös uuden naulapyssyn, jonka jossain vaiheessa olisin kuitenkin joutunut uusimaan. Epäilen myös että muutkin lähitienoon suutarit tulevat vielä löytämään kyseisen liikkeen...


Nyt on startannut jälleen kampanja, jossa halutaan ostaa joululahjat pienistä liikkeistä, jotta kaikille tulisi parempi joulu. Se on ihan ok, jos ne lahjat ovat oikeasti parempia, uniikimpia, edullisempia ja/tai myydään paremmin palveltuna. Sääliä ei ainakaan tämä pienyrittäjä edelleenkään halua, yritystoiminnanhan pitäisi perustua rehtiin kilpailuun ja asiakas on kuningas, jonka pitää saada rahalleen vastinetta. Mutta toki olen myös sitä mieltä, että sen monikansallisen ison yrityksen toimitusjohtajalle ne kaksi loma-asuntoa riittää.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: suuryritys, pienyritys, kivijalkaliike, kilpailu